دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های حساسیت اضطرابی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های حساسیت اضطرابی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های حساسیت اضطرابی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات22
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت های حساسیت اضطرابی در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توضیحات:

فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو


منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

حساسیت اضطرابی یکی از صفت هایی است که با اختلال روان تنی رابطه دارد. این سازه اضطرابی توجه گسترده­ای را در پیشینه مطالعاتی اختلالات اضطرابی به خود اختصاص داده است. نظریه انتظار (ریس، 1991) و نظریه­های آسیب شناسی معاصر در زمینه­ی اختلال­های اضطرابی مطرح کرده­اند که ترس از اضطراب (مانند حساسیت اضطرابی) در ایجاد و حفظ این اختلال­ها دارای نقش مهمی است (اسمیت، کوهو، میشل، رینالدز، مک فیرسون و همکاران، 2010). به نظر می رسد حساسیت اضطرابی از جمله متغیرهای واسطه ای مهم بین استرس و بیماری باشد. فرض بر این است که حساسیت اضطرابی یک متغیر گرایشی باثبات است که نشان دهنده ی میل به تفسیر پیامدهای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی تجارب اضطرابی به عنوان اموری آزارنده و خطرناک است (هال، گلدستین، آبرامویتز، کالامر و کوسن، 2004؛ کومیا، استوارت و لوبا، 2005). حساسیت اضطرابی به ترس از اضطراب و نشانه های مرتبط با اضطراب اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه­ها به پیامدهای بالقوه­ی آسیب زای بدنی، روان شناختی و اجتماعی منجر می­شوند. افراد دارای حساسیت اضطرابی بالا اغلب اوقات به نشانه های اضطرابی به طور منفی واکنش نشان می­دهند. این افراد نه تنها رویدادهای استرس زا، بلکه رویدادهای نسبتاً عادی را نیز فاجعه آمیز تلقی می­کنند (کشدان، والنسکی و مک لیش، 2008). در مورد تعریف و نقش حساسیت اضطرابی نظریه­های متفاوتی مطرح شده است که در زیر به صورت اختصار به آن­ها اشاره می­شود.


تعریف حساسیت اضطرابی

از جمله تعاریفی که از حساسیت اضطرابی بیان شده است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت اضطرابی به ترس از احساسات مرتبط با اضطراب یا نشانه­های اضطرابی اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه ها پیامدهای بالقوه آسیب­زای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی دارند (ریس و مک نالی، 1985).

  • حساسیت اضطرابی به عنوان یک متغیر شناختی، نشان دهنده­ی تفاوت­های فردی است که به وسیله­‌ی ترس از احساسات اضطرابی (ترس از ترس) مشخص می­شود و نشان دهنده­ی گرایش به فاجعه نمایی در رابطه با پیامدهای چنین احساس­هایی است (ریچیا، اسکمیدت، هوفمند و تیمپانو، 2010).


 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:57 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات31
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

اضطراب که نوعی احساس ترس و ناراحتی بی دلیل است، نشانة بسیاری از اختلالات روان شناختی محسوب می شود که اغلب به وسیلة رفتارهای دفاعی مانند فرار از یک موقعیت ناخوشایند یا انجام یک عمل طبق نظم و آئین معین کاهش می یابد. به هر حال، اضطراب نشانة اصلی و مشترک تمام اختلالاتی است که در این طبقه قرار می گیرند. این اختلالات عبارتنداز: اضطراب تعمیم یافته، اختلال رعبی، فوبی، وسواس فکری و عملی، و اختلال استرس پس از ضایعة روانی. در DSMII ، این اختلالات نوروز محسوب شده، اضطراب تعمیم یافته، تحت عنوان اضطراب مزمن؛ اضطراب رعبی، تحت عنوان حمله های اضطرابی حاد؛ فوبی، تحت عنوان نوروز فوبی؛ و اختلال وسواس فکری و عملی، تحت عنوان نوروز وسواس فکری و عملی طبقه بندی شده بودند (آزاد، 1392).

فروید معتقد بود که اضطراب می تواند ماهیتی سازشی داشته باشد و آن در صورتی است که ناراحتی همراه با آن، فرد را به سوی راههای جدید و مبارزه انگیز زندگی سوق دهد. اگرشخصی از این حیث با شکست مواجه شود، نتیجة آن اختلال و اضطراب مرضی است. (آزاد، 1392).

 

اضطراب تعمیم یافته GAD:

ویژگی عمدة این اختلال ترس از آینده است. این ترس بی اساس بوده و به موضوع معینی مربوط نمی شود. به طوری که هر آن ممکن است بیمار ترس از موضوعی خاص مانند بیماری فرزند، مرگ همسر، اخراج از کار و از این قبیل را نام ببرد و از رخ نمودن حوادث نامعلومی که اساس و پایة واقعی ندارند درهراس باشد . به همین دلیل است که اضطراب شناور ، یعنی اضطرابی که به هیچ موقعیتی بستگی ندارد، نامیده شده است. علاوه بر نامشخص بودن منبع اضطراب در این اختلال، نشانه های مرضی شایع عبارتند از : ناتوانی در تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری، حساسیت زیاد، اختلال در خواب، عرق کردن زیاد، تنش مداوم عضلانی. این نشانه ها را می توان در چهار زمینه طبقه بندی کرد که عبارت است از:

  1. تنش حرکتی، که نشانه های آن شامل: ناتوانی در آرامش عضلانی، به صورت لرزش و از جا پریدگی است.
  2. واکنشهای خودکار، که نشانه های آن شامل: فعالیت بیش از اندازة دستگاه عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک مانند: عرق کردن زیاد، گیجی، طپش قلب، سردی دستها و تکرّر ادرار است.
  3. احساسات تشویش آفرین دربارة آینده، از قبیل نگرانی بی دلیل دربارة آنچه برای خود آنان، یا افراد نزدیکشان پیش خواهد آمد.
  4. مراقبت بیش از اندازه ، از قبیل بررسی دائمی محیط اطراف برای احتراز از خطرات احتمالی.

آنچه در این اختلال نابهنجار به حساب می آید تجربة اضطراب نیست، بلکه بی تناسب بودن احساس اضطراب با محرک بیرونی، و به ظاهر مولد آن است. (آزاد، 1392).



اختلال وحشت زدگیPanic :

اضطراب رعبی برخلاف اضطراب تعمیم یافته، شامل حمله های شدید ترس و وحشت است که تمرکز یافته و به موقعیت یا هدف مشخصی محدود شده است. حمله های رعبی به صورت دوره های برگشت پذیر اضطراب شدید است که بیمار تجربه می کند و از چند ثانیه تا چند ساعت به طول می انجامد. ممکن است اختلال رعبی خصوصیات اضطراب تعمیم یافته را نیز به نحوی شدید شامل شود که می تواند برای خاموش کردن یا ممانعت نمودن از تحریک احساسهای شخص باشد. نشانه های این اختلال در افراد مختلف، متفاوت است ولی غالبا شامل طپش قلب، تنگی نفس، عرق کردن زیاد، گیجی، سردی و رنگ پریدگی صورت و دستها، احساس درد در سینه، میل شدید به ریزبینی، حساسیت معدی، و احساس پنهان از مرگ قریب الوقوع می شود. این حمله ها ممکن است چند بار در روز، ماهی یکبار، یا خیلی کم رخ بنمایند. فرد مبتلا همواره از ظهور مجدد این حمله ها دچار ترس و نگرانی است. این نشانه های مرضی به صورتی هستند که گوئی شخص دچار حمله قلبی شده، و به همین دلیل غالباً افراد مبتلا به اضطراب رعبی برای معالجات قلبی به پزشک مراجعه می کنند.

علاوه بر آن ، شواهد موجود، یک علت فیزیولوژیائی را در بعضی از موارد پیشنهاد می کنند. به ویژه ، یک بد کارکردی قلبی، یعنی سندرم گرفتگی دریچة میترال، که می تواند نشانه هائی بسیار شبیه به آنچه در حملة رعبی ملاحظه می شود، ایجاد کند. چنین فرض شده است که بعضی افراد مبتلا به گرفتگی دریچة میترال از احساسات مربوط به تپشهای قلب خود آگاه می شوند و آن را به عنوان حمله های رعبی تلقی می کنند. در واقع ، این مشکل بدنی در بیمارانی که به اختلال رعبی دچارند بسیار فراوان است. (آزاد ، 1392).

 

شیوع اضطراب وحشت زدگی Panic:

گرچه میزان شیوع اختلال وحشت زدگی (همراه با گذر هراسی یا بدون آن) درطول زندگی در نمونه های اجتماعی تا 5/3 درصد گزارش شده ، اما بیشتر بررسی ها میزان 1 تا 2 درصد را به دست آورده اند. میزان شیوع یک سالة آن تقریبا 5/0 و 5/1 درصد است. میزان شیوع اختلال وحشت زدگی در نمونه های بالینی بسیار بالاتر است. برای مثال در تقریبا 10 درصد افرادی که برای مشاورة بهداشت روانی معرفی می شوند، اختلال وحشت زدگی را تشخیص می گذارند. در زمینه های پزشکی عمومی، میزان شیوع از 10 تا 30 درصد در درمانگاه های گوش و گلو، تنفسی، و عصب شناسی، و در درمانگاه های قلب تا 60 درصد در نوسان است. تقریبا یک سوم تا یک دوم افرادی که در نمونه های اجتماعی به عنوان دچار اختلال وحشت زدگی تشخیص داده می شوند، گذر هراسی نیز دارند، اما در نمونه های بالینی میزان بالاتری از گذر هراسی مشاهده می شود. (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013).

......

..........

........................


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:57 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات40
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ریسک کردن و ریسک پذیری در 40 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

خطرجویی در ادبیات رشد به­عنوان انجام رفتارهایی که با احتمال نتایج نامطلوب همراه است تعریف می­شود  (اریکسون و همکاران، 2014).

بسیاری معتقدند که توانایی در شناسایی موقعیت­های بالقوه خطرناک، و توانایی دوری گزیدن از خطرات شدید، جزء مهمترین مهارت­هایی است که فرد قادر به داشتنآنهاست  چرا که هر کس در طول زندگی خود ممکن است با موقعیت­هایی مواجه شود که می­تواند برای او مخاطره­آمیز باشد، مخصوصاً در دوره کودکی و نوجوانی که روبرو شدن با خطرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله هم‌چنین از چشم­اندازهای مختلف غیرتجربی نیز (مانند، سیاست‌گذاران فدرال) تایید شده که خطرجویی کودکان و نوجوانان، احتمال پیامدهای بزرگ را افزایش می­دهد. همچنینپژوهش­های خطرجویی کودکان و نوجوانان در مبحث حقوق نوجوانان، حفظ سلامتی و مجرمیت کیفری کاربرد دارد (گارون و مور، 2013).

داده­های ملی اخیر جمع­آوری شده توسط مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری­ها(2014) در آمریکا نشان داده­اند که حدوداً 28% شش ساله­ها، 43% هفت ساله­ها، 54% هشت ساله­ها، 65% نه ساله­ها، 76% ده ساله­ها، 79% یازده ساله­ها و 83% دوازده ساله­ها (که تقریبا با 12-13-14-15-16-17 و 18 ساله­ها نیز مطابق است) الکل را تجربه کرده­اندو 37% از 9-10-11 و 12 ساله­ها دوره­های مصرف سنگین مواد را گزارش داده­اند و 52% از 9 ساله­ها، 58% از ده ساله­ها، 60% از یازده ساله­ها، و 65% از 12 ساله­ها، سیگار کشیدن را امتحان کرده­اند.حقیقت این است که هر سال نوجوانان بیشتری در این رفتارها درگیر می­شوند. به‌علاوه، این گونه رفتارهای خطرناک، که به­طور وسیع به­عنوان تهدیدی برای سلامت نوجوانان مورد تایید قرار گرفته استبه طور احتمال، قوی­ترین حمایت از این موضوع باشد که، فهم عوامل زیربنایی خطرجویی نوجوانان، امری مهم و ضروری است.

طبق نظریه PBT، رفتارهای مشکل­آفرین نوجوانان از طریق متغیرهای ساختار اجتماعی از نظر رشدی پیش­بینی می­شوند(مثل، آموزش والدین، شغل، مذهب، جهان­بینی، ساختار خانواده، جو خانه و تاثیرات همسالان و رسانه). این عوامل اجتماعی با یکدیگر تعامل برقرار می­کنند و یک سیستم شخصیتی را ایجاد می­کنندشامل عوامل انگیزشی، عقاید و خودکنترلی و یک سیستم محیطی ادراک شده، که مرکب است از ادراک حمایت والدین، حمایت همسالان، و تعامل والدین-نوجوان. مولفه‌های این سیستم، به­عنوان عوامل خطرساز و یا عوامل محافظت­کننده برای رفتارهای مشکل­آفرین و بالقوه خطرناک مفهوم­سازی می­شوند (جسر، 2012).

فرض رشدی اصلی دیدگاه PBT این است که رفتارهای خطرناک طی نوجوانی افزایش می‌یابد، زیرا نوجوانان، درگیری در این رفتار­ها را  به­عنوان علامت استقلال در نظر می­گیرند. در این حالت، عوامل ساختار اجتماعی، نه‌تنها سیستمیایجاد می­کنند که درگیری در رفتارهای مشکل­آفرین را تعیین می­کند، بلکه  مسبب شروع آن­ نیز هستند. فرض دیگر این است که درنتیجه خشکی سیستم پیشنهاد شده، نوجوانانی که نشانه‌های مشکل رفتاری را آشکار می­سازند، به­طور منظم و مداوم در اعمال ناایمن درگیر می­شوند. این به آن معنا است که معمولا تعامل اجزای مختلف این سیستم باعث حفظ و حتی افزایش وضعیت یک فرد می­شود، به عنوان مثال والدین خطرجو، روابط والد-کودک نامناسب، همسالان بزهکار، برنامه­های تلوزیونی مروج خشونت، رابطه­ی جنسی و بزهکاری، همگی باعث تثبیت و افزایش رفتارهای خطرجویی در نوجوانی می­شود که خود نیز گرایشات خطر­جویی دارد و بالعکس


. Centers for Disease Control & Prevention

. Problem Behavior Theory


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:57 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات32
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خلاقیت در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                            دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

خلاقیت یکی از تظاهرات مهم شناختی است در واقع خلاقیت یکی از 9 مهارتی است که باید در دروان دبستان و راهنمایی پرورش یابد (اسکاچر و همکاران، 2015). مفهوم خلاقیت ، خلاقیت از موضوعاتی است که در باره آن بحث فراوانی شده است،بی آنکه مفهوم آن به درستی روشن شده باشد.کلمه خلاقیت در زمینه های گوناگون و در معانی مختلف به کار برده شده است.تا آنجا که برخی از پژوهشگران آنرا فاقد معنی مشخص و دقیق دانسته اند ، عباراتی نظیر معلم خلاق،دانش آموزان خلاق و مهندس خلاق به فراوان به کار برده می شود ،اما خلاقیت در مورد این افراد معنی یکسانی ندارد .

    هر وقت که کلمه خلاقیت را می شنویم بی اراده به یاد کارها و آثار برجسته هنرمندان و دانشمندان نامی می افتیم لیکن واژة خلاقیت در واقع از سا ل ۱۹۵۰ که مفهوم آن در ایالات متحده آمریکا موضوع تحقیقات مهمی قرارگرفت، معمول شد. این کوشش شایان توجه که هدف آن تعمیق مفهوم ابتدایی و رایج خلاقیت بود، به این واژه منزلتی خاص بخشید اما در عین حال توسعة سریع وگستردة کاربرد آن در همة زمینه ها موجب شد که واژة مهم و قابل طرح در تمامی محافل علمی به حساب آید. خلاقیت با عوامل ژنتیک و موروثی ارتباط دارد، اما نمی توان منکر نقش والدین، معلم و محیط آموزشی در فراهم آوردن شرایط بالقوه برای بروز خلاقیت در یادگیری دانش آموزان شد.

    باید به خاطر داشته باشیم که همواره لازمه خلاقیت نبوغ نیست هر کس در کارها روزمره خود ممکن است از خود خلاقیت نشان دهد منتهی خلاقیت بعضی بیشتر است و بعضی کمتر است.مثلا  کسی که در خانه دستگاهی را که قبلا ندیده است تعمیر می کند یا دانش آموزی که شیوه جدیدی برای درس خواند ابداع می کند و با حرف کمتری نتیجه بهتری بدست می آورد همگی از قدرت خلاقیت خود استفاده کرده اند حتی حیوانات نیز گاه از خود خلاقیت نشان می دهند یعنی به اعمال و ابتکاری دست می زنند که در نتیجه غریزه آنان یافت نمی شود و از حیوانات هم جنس و هم سن آنها دیده نشده است البته باید به خاطر داشت که نبوغ نیز لازمه کارهای بسیار بزرگ است.

   خلاقیت موضوع جالب ، قابل توجه و بحث انگیزی است و پرسش های زیادی را مطرح می کند مثلا: در فرهنگ روانشناسی سیلامی خلاقیت، همان تمایل و ذوق به ایجادگری است که در همه افراد و در همه سنین به طور بالقوه موجود است و با محیط اجتماعی، فرهنگی، پیوستگی مستقیم ونزدیک دارد(رابینسون، 2010). در واقع خلاقیت یکی از شاخص های اصلی و پراهمیت در زندگی آدمی محسوب می گردد است.



. Robinson

 . Creativity


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:56 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان شناختی رفتاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان شناختی رفتاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان شناختی رفتاری در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات39
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان شناختی رفتاری در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

درمان شناختی رفتاری

مبانی نظری درمان شناختی رفتاری بواسطه نتایج تعدادی از تحقیقات مهم تکامل یافته است. یکی از اولین عوامل موثر، کارهای پاولف و شرطی سازی کلاسیک بود.پاولف با همراه کردن های مکرر نشان داد که چگونه پاسخ های طبیعی (مانند ترشح بزاق) می تواند با محرک های خاصی (مثل صدای زنگ) رابطه پیدا کنند (شرطی شدن) این تحقیق نشان داد که پاسخ های هیجانی (مانند ترس) می توانند توسط اتفاقات و موقعیت های خاص شرطی شوند (استالارد، 2013؛ ترجمه روحی و گودرزی، 1394).

شرطی سازی کلاسیک توسط ولپی (1958)به رفتار انسان و مشکلات بالینی گسترش یافت .ولپی شیوه حساسیت زدایی منظم را به وجود آورد .با همراه شدن محرک های ترس آوربا محرک دومی که پاسخ متضادی را ایجاد می کند(مانند آرمیدگی)، از پاسخ ترس ممانعت متقابل صورت می گیرد.در حال حاضر از این شیوه به طور وسیعی در درمان بالینی استفاده میشود و شامل ارایه تدریجی محرک های ترس آور بر اساس جدول سلسله مراتب موقعیت های ترس آور در حالت آرمیدگی می باشد،این عمل هم درتصویر سازی ذهنی وهم درواقعیت انجام می شود (مک مولین، 2014). دومین عامل موثر در ایجاد درمان شناختی رفتاری ،کارهای اسکینر (1974)بود که به نام  شرطی ساز ی کنشگر معروف است و بر ارتباط بین پیش آیند (شرایط،موقعیت)،پیامد (تقویت) و رفتار متمرکز می باشد.اگر رفتار خاصی به این دلیل که پیامد مثبتی از پس آن میآید یا پیامد منفی به دنبال آن نباشد،افزایش پیدا کند گفته می شود که رفتار تقویت شده است .(همان منبع).گسترش رفتار درمانی به سمت فرآیندهای شناختی به طور عمده به وسیله آلبرت بندورا (1977)و با تدوین نظریه های یادگیری اجتماعی صورت گرفت.در این نظریه اهمیت محیط همچنان مهم در نظر گرفته شد،در حالی که هم زمان تاثیر شناختی که بین محرک و پاسخ مداخله می کرد نیز مهم بود.این نظریه بر این نکته تاکید دارد که یادگیری می تواند بر اساس تماشا کردن شخص دیگر صورت گیرد،و الگویی از خود کنترلی بر اساس خود مشاهدهای ،خودارزیابی و تقویت خود مطرح می کند (استالارد، 2013؛ ترجمه روحی و گودرزی، 1394).

مداخله شناختی رفتاری بر اساس چند رویکرد درمانی مهم ایجاد شده است که علاوه بر عوامل ذکرشده بیشترین سهم را در شکل گیری این نظریه درمانی داشته است که عبارتند از :

کارهای میچنبام(1975)و تعلیم خوداموزیناشی می شود .این رویکرد بر این ترتیب تغییر خودآموزی می تواند منجر به رشد تکنیک های خود کنترلی مناسب تر شود.این الگو چشم انداز یتحولی را اتخاذ کرده و فرآیندی را بررسی می کند که توسط آن افراد می آموزند رفتارشان را کنترل کنند.این فرآیند چهار مرحله دارد:که شامل مشاهده شخص دیگر در حال انجام کار،تحریک توسط شخصی دیگر در ارتباط با همان کار،صحبت با خود به صورت بلند،و سر انجام آموزش نجوا کردن با خود /صحبت با خود می گردد.ارتباط بین هیجان و شناخت توسط آلبرت الیس(1962)در درمان عقلانی هیجانی مطرح شد.در این مدل عنوان می شود که هیجان و رفتار از نحوه ی تعبییر رویدادها ایجاد می شود تا به خاطر خود رویدادها.بنابراین رویدادهای فعال کننده ((Aتوسط نظام باورها(B)ارزیابی می شوند واین امر به پیامدهای هیجانی(C) منجر می شود.باورها ممکن است منطقی و یا غیر منطقی باشند.نقش شناخت های ناسازگارانه و تحریف شده در ایجاد و تداوم افسردگی توسط کارهای آرون بکپیگیری شد و در کتاب درمانی شناختی افسردگی به چاپ رسید. (مک مولین، 2014). این الگو نشان می دهد که افکار ناسازگارانه درباره ی خود،دنیاو آینده (سه بعد شناخت) منجر به تحریف های شناختی می شود که باعث بوجود آمدن هیجان منفی می شود .در این الگو،توجه خاصی به مفروضات اساسی یا طرحوارهها یعنی باورها ی نسبتا ثابتی که در کودکی نسبت به حوادث شکل می گیرند،می شود. زمانی که این باورها ی ثابت فعال شوند،مجموعه ای از افکار خودکار تولید می کنند. این افکار و باورهای خودکار ممکن است در معرض رشته ای از تحریف ها یا اشتباه های منطقی قرار گیرند،و با منفی ترشدن این شناخت ها ،حالت افسردگی ایجاد می شود. (همان منبع).

رابطه بین فرآیندهای شناختی و سایر حالت های هیجانی ومشکلات روان شناختی مشخص شده است.(بک و همکاران،1985;هاوتن و همکاران،1989).تمایل به کار در این زمینه به اکتشافات بیشتری درباره ارتباط بین باورها/طرحواره ها با ایجاد و تداوم مشکلات روان شناختی ،منجر شده است . کارهای یانگ(1990)از این دسته هستند ،او عنوان کرد که طرحواره های ناسازگارانه شناختی که در خلال کودکی شکل می گیرند پایه های تشکیل الگوهای محکم به شکست رفتار می شوند ودر تمام طول زندگی هم تکرار میشوند.طرحواره های ناسازگارانه باسبک های فرزند پروری خاصی همراه هستند،ودر صورتی که نیازهای هیجانی پایه ای افرد برآورده نشوند،رشد می کنند. مدارکی در حمایت از وجود 15 طرحوارهی اولیه شده است. آزمون تجربی این رویکرد هنوز ضروری است،هر چند اگر این مساله به اثبات برسد،این سوال برای کسانی که نوجوانان کار می کنند پیش می آید که آیا فرایندهای سازگارانه تر شناختی را می توان گسترش داد و آیا مشکلات سلامت روانی آینده کمتر خواهد شد. (مک مولین، 2014).

 

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نایل گردند. درمان شناختی رفتاری در حال حاضر برای درمان تعداد زیادی از اختلالات، از جمله هراس‌ها (فوبیا)، اعتیاد، افسردگی و اضطراب به کار گرفته می‌شود.

درمان شناختی رفتاری عموماً کوتاه مدت است و بر کمک به بیماران در پرداختن به یک مشکل خاص تمرکز دارد. در خلال دوره درمان، فرد یاد می‌گیرد که چگونه الگوهای فکری مخرّب یا مزاحمی که دارای تأثیرات منفی بر روی رفتارش هستند راشناسایی کند و تغییر دهد.(همان منبع).درمان شناختی رفتاری با چگونگی تعبییر حوادث و تجربه ها و همچنین با شناسایی و تغییر نقص ها یا تحریف هایی که در فرایند شناختی روی می دهد سرو کار دارد.روشی که در آن فرایندهای بد کارکردی شناختی آموخته می شوند،فعال می شوند و رفتار و احساس را تحت تاثیر قرار می دهند.این روش عمدتا بر اساس کارهای آرون بک است و در مدلی که در تصویر 2-1 نشان داده شده به صورت نمودار خلاصه شده است.



Cognitive Behaviour Therapy1

Wolpe3

Systematic Desensitization4

Relaxation5

Skinner8

Opernat Conditioning9

Aantecedent10

Meichenbaum11

Self-Instruction12

Albert Ellis1

Activating Events2

Belifs3

Emotional Consequences4

Aron Beck5

Hawton6

Young7


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:56 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق دیابت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دیابت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دیابت در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات18
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دیابت در 18 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

مقدمه

دیابت اختلال متابولیکی است که با هیپرگلیسمی مزمن و اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی ها ناشی از کمبود یا فقدان انسولین مشخص شده است. این تغییرات می تواند به سیستم های مختلف بدن صدمه وارد کند و فرد را دچار بیماری های مزمن دیگر نماید که در نهایت روی کمیت و کیفیت عمر تأثیرگذار می باشد (انجمن دیابت آمریکا، 2014). طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت دیابت به عنوان یک اپیدمی خاموش در دنیا به شمار می آید (وثوقی کارکازلو و همکاران، 2012).

سابقه خانوادگی، سن، چاقی و عدم فعالیت بدنی علاوه بر این، عوامل ژنتیکی و محیطی دیابت را تحت تأثیر خود قرار داده است (بیانکو و همکاران، 2013). بر اساس مطالعات انجام شده تعداد بیماران دیابتی در ایران در سال 2010، 2872000 نفر می باشد که این مقدار تا 2030 به 5981000 می رسد و هر ساله 155 هزار مورد جدید به آمار بیماران دیابتی در ایران نیز اضافه می گردد (شاو و همکاران، 2010).

بیماری قند یا به عبارت دیگر دیابت بیماری مزمنی است که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن به وجود می آید.  دیابت یا به علت فقدان انسولین یا به علت وجود عواملی که مخالف انسولین عمل می کنند، به وجود می آید. نتیجه ی عدم کفایت عمل انسولین افزایش غلظت گلوکز خون است. اختلالات متابولیک دیگر نیز روی می دهد، نمونه بارز آن افزایش اجسام کتونی خون در هنگام کمبود شدید انسولین است (آلنسو و همکاران، 2014).

به طور کلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم می شود: دیابت نوع یک که 15-10 درصد کل موارد دیابت را تشکیل می­دهد، تولید انسولین از پانکراس به علت از بین رفتن سلول های سازنده انسولین، متوقف می شود. به همین دلیل افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تامین کنند، به این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین می گویند (ویلدرموت ، 2015). دیابت وابسته به انسولین ناشی از تخریب و نهایتأ از بین رفتن سلول های B جزایر لانگرهاس پانکراس است که به فقدان تولید انسولین منجر می شود. عاملی که موجب تخریب جزایر می شود ناشناخته است، در بعضی موارد ممکن است یک ویروس باشد. دیابت وابسته به انسولین مستقیمأ به ارث نمی رسد، اگرچه بعضی از افراد ممکن است استعداد به دیابت را به ارث ببرند که در آنها افزایش استعداد ابتلا به این نوع دیابت نشان داده شده است (آلنسو و همکاران، 2014).

دیابت حاملگی به دیابتی می­گویند که برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده می شود. این نوع دیابت معمولا گذراست و بعد از اتمام حاملگی بهبود می یابد. خانم های مبتلا به دیابت حاملگی بعدها در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دیابت به علل متفرقه می تواند بر اثر ارث، سابقه فامیلی قوی، سابقه زایمانی بد و یا نوزادان بسیار بزرگ در بدو تولد، ایجاد شود.


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:56 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات35
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری در 35 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

توضیحات:

 

فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

امروزه در دنیایی زندگی می­کنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انعطاف­پذیری و سازگاری فردی و اجتماعی هستیم. این امر به علت تغییرات بسیار زیاد و چالش­هایی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی مدرن ایجاد شده است. در چنین شرایطی بدون شک داشتن سازگاری و انعطاف­پذیری می­تواند نقش به­سزایی در بهبود و سلامت زندگی افراد داشته باشد. سازگاری کمک زیادی به برآورده شدن نیازهای محیطی می­کند. این امر با افزایش توانایی در کنترل تکانه­ها، هیجان­ها یا نگرش­ها انجام می­شود. حال اگر به هر علتی فرد از برقراری ارتباط با دیگران و محیط اجتماعی خود ناتوان باشد. یا به­ عبارتی، جریان سازگاری مختل شود، رفتارهای ناسازگارانه یا اختلالات رفتاری به­وجود می­آید. از طرف دیگر، با توجه به نظریه­ی تکامل، آن دسته از افرادی که توانایی سازگاری بالاتری دارند می­توانند با محیط اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بر تغییرات محیط غالب شوند. افراد سازگار، علاوه بر کنار آمدن با شرایط محیطی و تغییرات، به نفع خود بهره­برداری می­کنند. البته در نظریه­ی تکامل، این موضوع به این شکل شرح داده می­شود که محیط به افراد سازگار اجازه­ی تکامل و گسترش نسل می­دهد. باتوجه به تغییر شرایط در عصر جدید، بررسی سازگاری از جنبه­های مختلف اهمیت می­یابد تا افراد بتوانند متناسب با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند (سیمونت، 2010)، در جامعه بین 5 تا 20 درصد افراد دچار کم توانی­های مربوط با سازگاری هستند، این امر از اختلالات شخصیتی و ذهنی و یا رفتارهای آموخته شده نامتناسب با محیط ناشی می­شود (سمپرینی، آندرتافاوا و سونینو، 2010)، کمیته­ی ملی تعلیم، آموزش و کار استرالیا (1990، به نقل از عربی و شاه ولی، 1380) مهارت­هایی که فرد را  برای برخورد با چالش­ها و سازگاری با تغییرات آماده می­سازد، مهارت­های تفکر انتقادی، کنجکاوی، مهارت حل مسئله، ارتباطات مؤثر و مهارت­های شناسایی و به­کارگیری اطلاعات و مدیریت آن­ها می­داند.

                                                                                                                         

ناسازگاری

ناسازگاری تغییر یا برگشتی در رفتار یا هیجانات را گویند که در پاسخ به تغییر زیست- محیطی خاص در زندگی فرد به­وجود می­آید. یک نوجوان به مسأله­ی تغییر با تلاش و کوشش واکنش نشان خواهد داد، زیرا با آن­چه او به صورت نرمال در نظر می­گیرد متفاوت است. به جهت عدم درک درستی که نوجوان می­تواند از تغییر در حال وقوع داشته باشد، ناسازگاری به انواع و صورت­های گوناگون مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و یا رفتارهایی غیرعادی که مختص یک فرد در دوران بلوغ نیست دیده می­شود. یک کودک یا نوجوان ناسازگار می­تواند یک یا همگی این ویژگی­ها را از خود بروز دهد:

-­ آرام، تحریک­پذیر، مضطرب و یا گوشه­گیر به نظر می­رسد.

-­ در برابر به خواب رفتن مقاومت می­کند.

­-­ اوقات تلخی­های مکرر در رفتار او دیده می­شود.

-­ سیر قهقرایی در توانایی رفتن به توالت به صورت مستقل دارد.

-­ افزایش اضطراب جدایی در او مشاهده می­شود.

-­ اقدام به ارتکاب رفتارهای غیرمعمول در میان جمع می­کند؛ مانند ضربه زدن یا گاز گرفتن کودکان و همسالان دیگر (هولمن، وولف- کریستنسن، مولینز و ویزنیوسکی[3]، 2011).

ناسازگاری­های رفتاری و خودپنداره بیش­تر در سال­های نوجوانی مشاهده شده و به­همین دلیل بیش­تر زیر ذره­بین قرار می­گیرد. این مسأله به جهت ویژگی­هایی مثل تغییرات ناگهانی و استرس در این سنین رخ می­دهد. نوجوان تلاش می­کند تا جواب سؤالات خود و ساختن هویت خویش را دنبال کند. در این راه او رفتارهای اجتماعی را در بافت­های متفاوت اجتماعی ضبط و ثبت می­کند. اگرچه اکثر نوجوانان در سال­های اول نوجوانی با دیدی مثبت به سوی جلو حرکت می­کنند (اسگارد- برانت و آرملیوس، 2004) و مشکلات عمیقی را تجربه نمی­کنند، اما تعدادی از آن­ها با مسائل رفتاری و روان­شناختی دست به گریبان می­شوند (بونجرز، کوت، وندرانده و ورهولست، 2003؛ بروبرگ و همکاران، 2001). مشکلات رفتاری متداول نوجوان در دو طبقه­ی وسیع مقوله­بندی می­شود: مسائل درونی و مسائل بیرونی (آچنباخ، 1991). مشکلات بیرونی با رفتارهای برون­ریزی که آسیب­زا به دیگران و از هم گسیخته می­باشند مشخص می­شود. این مشکلات همچنین پرخاشگری و تخلف و کوتاهی در انجام امور را نیز شامل می­شود. مشکلات و ناسازگاری­های درونی شده، رفتارهایی نظیر حالات افسردگی، اضطراب، شکایات جسمانی و رفتارهای بازدارنده را دربر می­گیرد (برانت، 2008).

تعریف و اهمیت سازگاری

سازگاری، به­طور خاص توسط روان­شناسان طرفدار نظریه­ی تکامل مورد بررسی قرار گرفته و به­صورت قدرت کنار آمدن با شرایط محیطی، با هدف زنده ماندن و تولید مثل تعریف شده است. به­طورکلی در نظریه­ی تکامل، سازگاری توانایی انعطاف نسبت به تغییر شرایط نیز تعریف شده است. همچنین از دیدگاه یادگیری اجتماعی سازگاری رفتاری است که  شایستگی فرد و میانگین توانایی او را نسبت به گذشته خود و اطرافیان افزایش می­دهد و چون محتوای یادگیری اجتماعی به صورت ژنتیکی نیست، رفتار مناسب فرد با پیامدهای اجتماعی پاسخ داده شده و انتخاب می­شود. به­عبارت دیگر این رفتار تقویت شده و فرد می­آموزد که با تکرار آن نتیجه­ی مطلوبی به­دست خواهد آورد (باربر، 2010). در بعضی تعریف­ها هوش را به جای سازگاری به کار برده­اند و به صورت توانایی برخورد مناسب با دنیای درونی و بیرونی در نظر می­گیرند که می­تواند به سه صورت خود را نشان دهد: اول اینکه فرد خود را با محیط هماهنگ می­کند. دوم، فرد محیط را به نفع خود تغییر می­دهد و سوم، جاندار به محیطی مناسب­تر نقل مکان می­کند. افراد باهوش­تر یا سازگارتر از این سه راهبرد برای بهبود زندگی خود به خوبی استفاده می­کنند (ژانگ، 2010).

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:56 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مساله

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مساله

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مساله در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات31
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مساله در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 حل مسئله به فرایندی شناختی و رفتار ابتکاری فرد اطلاق می شود که فرد از طریق آن می خواهد راهبردهای مؤثر و سازش یافتة مقابله ای خود را در مقابل مشکلات روزمره تعیین، کشف یا ابداع کند (آقایوسفی و شریف، 1390). همچنین، حل مسئله، تفکر و رفتار فرد برای تضمین رسیدن به پیامدهای مطلوبی است که جست وجو می کند (ایساکسن و آرت، 2011).

بشر همواره برای حل مسائل خود از زمان های گذشته به صورت ناخواسته از فرآیند حل مسأله استفاده نموده است، اما تاریخ مدون و علمی حل مسأله به پیشرفت روانشناسی نوین گره خورده است زیرا اولین بار روانشناسان برای حل مسائل مرتبط با علوم روانشناسی از تکنیک حل مسأله استفاده نموده اند. مثلا گشتالت روانشناس آلمانی از این روش برای توسعه و پیشرفت مطالعات خود استفاده می نمود (مایر، 2009). امروزه روش های مختلفی برای استفاده از تکنیک های حل مسأله توسط روانشناسان پیشنهاد شده است. مسأله یابی به روش روانشناسان درون گرا مسأله یابی به روش رفتار گرایان مسأله یابی به شیوه تجربی و استفاده از مدل های رایانه ای از جمله روش های حل مسأله است. در آمریکا کاربرد حل مسأله به خصوص در قلمرو علوم طبیعی بسیار وسیع است. تلاش اندیشمندان این بخش از جهان منجر به ظهور تئوری های جهانی در این خصوص شده است. در این تئوری ها به جای این که به کاربرد حل مسأله در حوزه های مختلف (تجربی، روانشناسی، و ...) تأکید شود به کاربرد این دانش در تخصص های گوناگون تأکید شده است (چایس،2008).

مفهوم حل مسئله

امروزه به رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه زندگی و تجددگرایی، بسیاری از افراد از رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است. پژوهش های بی شماری نشان داده اند که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی، عاطفی، ریشه های روانی- اجتماعی دارند. حل مسئله یکی از مهمترین فرآیندهای تفکر است که به افراد کمک می کند تا مقابله موثری با مشکلات و چالش های زندگی داشته باشند و در سلامت روانی و اجتماعی افراد نقش مهمی بازی می کند. انسان ها برای مقابله سازگارانه با موقعیت های تنش زا و کشمکش های زندگی، نیاز به آموختن برخی مهارت ها دارند (کلینکه، 2010). هدف از ارائه این مهارت، کمک به افراد در جهت شناخت هرچه بهتر خود، برقراری روابط بین فردی مناسب و موثر، کنترل هیجانات، مدیریت داشتن بر شرایط تنش زا و حل کردن مسائل و مشکلات افراد است. در سایه تامین چنین هدفی، توانایی های روانی- اجتماعی افراد افزایش پیدا می کند. یک عامل مهم دیگر که به هنگام رویارویی با مسائل، توجه بدان ضروری است، آگاهی از فرآیند حل مسئله است. واقعیت این است که بسیاری از ما انسان ها نمی دانیم چگونه بایدبا مشکلات مقابله کنیم. به عبارت دیگر، راهکار مشخصی برای حل مسأله خود نداریم. روانشناسان معتقدند که حل مسئله، یک فرایند است و اگر فرد بخواهد برخورد درستی با مسئله خود داشته باشد بهتر است مراحلی را در این فرآیند طی کند (امامی نائینی، 1391).



 Mayer

 Introspection

 Behaviorism

 Experiment

 Computer Modeling

 Chase,R.L


فرآیند حل مسئله

فرآیند حل مسئله یک نگرش کلی به مسئله و مشکل است. این فرآیند چند مرحله ای موجب میشود که خود از تمایل به یافتن راه حلهای ناگهانی و سریع صرف نظر کرده و مراحل ساختار یافته و هدفمند را دنبال کند. این مرحله خودشامل چند گام است. در اولین گام از این مرحله، فرد باید درباره مشکل خود فکر کند و دریابد که مشکل او چیست؟ و پس از آن باید در مورد مشکل خود به خوبی فکر کند و دریابد که چه عواملی باعث ایجاد آن شده اند، مشکل از چه زمانی شروع شده و دلیل آن چه بوده. در این مرحله مشکل باید به صورت دقیق مشخص شود. بنابراین برای رسیدن به یک تعریف مناسب از مسئله: الف) صورت مسئله باید نوشته شود. اگر وقت داشته باشیم بهتر است تعریف مسئله را بنویسیم. در صورتی که تعریف نوشته شود، کمک میکند که واضح و دقیق فکر کنیم و تعهدات خود را قوت بخشیم ؛ راحت تر و مؤثرتر ارتباط برقرار کنیم و سوابقی برای مراجعات بعدی داشته باشیم. ب) روشن، ساده و دقیق باشد .توجه به این نکته ضروری است که تعریف مسئله باید تا آنجا که ممکن است دقیق باشد. لغات درهم و برهم و مبهم، خطر رسیدن به نتایج غیرمؤثر و نامنظم را افزایش می دهند (کلینکه، 2010).

مراحل فرآیند حل مسئله

مراحل حل مسئله عبارتند از:

1)تعریف و شناسایی مشکل

2)پیداکردن راه حل های مختلف

3)تصمیم گیری

4)بازنگری(امامی نائینی، 1391).

اینک به توضیح و تبیین هر یک از مراحل حل مسئله میپردازیم:

تعریف مشکل

اولین مرحله، تبیین دقیق مشکل و حل مسئله است؛ یعنی ابتدا باید مسئله تعریف شود. در این مرحله، فرد ابتدا باید از خود بپرسد که چه راهحل هایی برای این مشکل وجود دارد و سپس سعی کند همه راه حل هایی را که به ذهنش میرسد بیان کند. اگر فرد دقیقاً نداند چه مشکلی وجود دارد، امکان حل آن کاهش مییابد و ممکن است وقت زیادی را صرف حل یک مشکل اشتباه کند. توصیف اختصاصی مشکل این امکان را فراهم می آورد که با استراتژیهای مفید به حل مشکل پرداخته شود. چنانچه مشکلی مبهم یا پیچیده باشد، نمیتوان راه حلهای مؤثری برای آن پیدا کرد. هر چقدر شناخت فرد از خود بیشتر و عمیقتر باشد، بهتر میتوان دلایل و ریشه های مشکلات خود را پیدا کند


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:55 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش های حل مسائل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش های حل مسائل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش های حل مسائل در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات22
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق روش های حل مسائل در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

توجه : عنوان اصلی این فایل : مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله .

 


توضیحات:

فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه ی پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو


منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

علت بسیاری از شکست‌‌های ‌تحصیلی، پرخاشگری، آشفتگی‌‌های ‌شدید رفتاری یا عاطفی و انزوای اجتماعی نوجوانان از مقابله ناموفق با مسائل و مشکلات روزمره و عدم توفیق در تعامل مثبت با دیگران ناشی می‌شود. آموزش مهارت حل مسأله برای کمک به کودکان و نوجوانان به منظور مواجهه مؤثرتر با موقعیت‌‌های ‌پرتعارض مورد استفاده قرار گرفته است. از شیوه حل مسأله برای درمان بیماران وابسته، افرادی که مشکلاتی در رابطه با سازگاری دارند، افرادی که دست به خودکشی می‌زنند، افرادی که دارای مشکلات زناشویی هستند، افراد‌‌‌ی که مشکلات ارتباطی و شناختی دارند و به طور کلی بیماران افسرده استفاده شده است که تقریباً همگی موفقیت‌آمیز بوده است (بل و زارلیک، 2009)

 

 

مهارت‌های حل مسأله

 بدل و لناکس هفت اصل راهنمای حل مسأله را ایجاد کرده‌اند و پیروی از این اصول، احتمال موفقیت‌آمیز حل مسأله را افزایش می‌دهد و از راهبرد‌‌های ‌خودشکنانه جلوگیری می‌کند.

1 – مشکلات طبیعی هستند: پذیرفتن این موضوع که مشکلات بخش مهمی از زندگی طبیعی هستند، مهم است. داشتن مشکل «بد» نیست و وجود آنها نشانه ضعف نیست. قبول مشکلات به مردم کمک می‌کند تا درباره خودشان بیشتر پذیرا و کمتر دفاعی باشند.

 2 – قبل از اقدام به حل مشکل فکر کنید: اغلب همین‌که فرد تشخیص می‌دهد مشکلی وجود دارد، بر اساس اولین راه حلی که به فکرش می‌آید، عمل می‌کند. ولی قبل از هرگونه تلاش برای حل مشکل درباره مشکل فکر شود، شیوه‌‌‌ای بهنجارتر است.

3- اغلب مشکلات قابل حل هستند: دیگر الگوی رفتاری اغلب افراد، به‌ ویژه کسانی که مهارت‌‌های ‌حل مسأله مؤثرتری ندارند، رها‌سازی مشکل قبل از هرگونه تلاش جهت حل آن است مردم اغلب تصور می‌کنند که آنها در برابر مشکلاتی که ایجاد می‌شوند، ناتوان هستند و تردیدی نیست که چنین تصوری خودشکنانه است و حل مسأله فقط وقتی می­تواند مؤثر باشد که فرد در فرایند آن درگیر شود. این اصل تصریح می­کند به وسیله به کارگیری مهارت­های حل مسأله تغییر مثبت در اغلب مشکلات به وجود می‌آید.

4- در برابر مشکلات احساس مسئولیت کنید: فرد فقط می‌تواند آن جنبه از مشکل را حل کند که قادر باشد نسبت به آن خودش را مسئول بداند. احساس مسئولیت در قبال مشکل به معنی احساس سرزنش یا انتقاد از خود و یا ایجاد احساس گناه نیست. بلکه این موضوع به اهمیت درک سهم خودمان از وقایع زندگی، تجربیاتمان و این که ما عامل توانای تغییر هستیم تأکید می‌کند.

5 - آنچه را که می‌توانید انجام دهید، بگویید؛ نه آنچه را که نمی‌توانید؛ بعضی مواقع مردم تصمیم می‌گیرند تا مشکلی را به ‌وسیله‌ی پایان دادن به رفتار‌‌های ‌خاصی حل کنند. داشتن هدف یا جایگزین مثبت، ایجاد مسیر و انگیزه می‌کند در حالی که اجتناب صرف از زمینه‌‌های ‌متعارض منتهی به بازداری و رکود می‌شود.

6- رفتار باید از لحاظ قانونی و اجتماعی قابل پذیرش باشد: به هنگام تلاش برای حل مشکلات، افراد اغلب به خود فشار می‌آورند تا از روش‌‌های ‌جدید استفاده کنند. بعضی اوقات این رفتار‌‌های ‌جدید با محدودیت‌‌های ‌قانونی و اجتماعی مواجه می‌شوند. در این مواقع رفتار مورد قبول اجتماعی، رفتاری است که ثابت کند که در دراز مدت از سازگاری و پایداری بیشتری برخوردار است.

7- راه حل‌ها باید در حد نیرو و توانایی ما باشند: مردم بعضی اوقات سعی می‌کنند تا مشکلاتی را حل کنند و راه حل‌هایی را به کار گیرند که خارج از توانایی و نیروی آنهاست. چنین راه حل‌‌‌‌‌هایی بی‌تردید محکوم به شکست هستند. و رایج‌ترین اشتباه این است که مردم فراموش می‌کنند رفتار خودشان را می‌توانند کنترل کنند. یک فرد معمولاً نمی‌تواند دیگران را وادار سازد تا به روش معینی رفتار کنند، کاری که معمولاً می‌توان انجام داد این است تلاش شود تا کسی تحت تأثیر قرار گیرد و از طریق خواهش، ارائه اطلاعات و یا معامله به روش خاصی رفتار کند. اگر فرد مورد نظر پاسخ مثبت به این روش داد، می­توان راهنمایی و حمایت را ارائه داد(ترفینگر و همکاران، 2008).

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:55 ] [ مارال ]
[ ]

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های مدیریتی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های مدیریتی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های مدیریتی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


مشخصات فایل
تعداد صفحات14
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های مدیریتی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

سیر اندیشه‌های مدیریتی              

 

مکتب نئوکلاسیک (روابط انسانی)

در سال ۱۹۲۰ تا 1950، در حالی که غرب رکود اقتصادی را تجربه می‌کرد، برخی از دانشمندان علوم اجتماعی به رهبری التون مایو مطالعاتی را درباره چگونگی واکنش کارکنان به میزان تولید در صورت تغییر شرایط کاری، طراحی شغل و محرک‌های مدیری آغاز کردند. بخش اعظم این مطالعات در یکی از واحدهای شرکت وسترن الکتریک در شهر هاثورن صورت گرفت که بعدها به مطالعات هاثورن مشهور شد (علیان، 1393). نئوکلاسیک‌ها بر جنبه‌های انسانی مدیریت تأکید می‌کردند. طرفداران این روش معتقد بودند که مدیریت باید توجه خود را بر افراد متمرکز کند؛ به بیان دیگر متغیرهای اجتماعی را مؤثرتر از متغیرهای فیزیکی می‌دانستند (علیان، 1393). عمده فعالیت‌هایی که در این دوره انجام شد به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

مطالعات هاثورن[1]

نگرش رفتاری (مدیریت) که بر این مبنا استوار بود که مدیرانی که روابط انسانی خوبی در محیط کار برقرار می‌کنند می‌توانند به بهره‌وری دست یابند. به علاوه، جنبش روابط انسانی مرحله‌ای را ایجاد کرد که تکامل یافته آن امروز به‌عنوان رشته رفتار سازمانی، یعنی مطالعه افراد و گروه‌ها در سازمان مطرح است (رضایان، 1393).



 . Hawthorne Studies


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
[ شنبه 11 فروردين 1397 ] [ 19:55 ] [ مارال ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 صفحه بعد